11/07/2019

Zon gezond in de zomerzon



Door: Alexa Eijkman


Zon, zonnen, zonlicht. Wat is het toch heerlijk als het zonnetje lekker schijnt. Het zorgt voor de aanmaak van Vitamine D en je krijgt er een goed humeur van. Maar let ook op: zonlicht kan zorgen voor rimpels, pigmentvlekken en vroegtijdige veroudering. Het kan dus leiden tot nare schade aan de huid. Een teveel aan zonlicht zorgt voor vrije radicalen (overactieve en agressieve moleculen) die zich binden aan gezonde cellen in je lichaam. Hierdoor ontstaat er beschadigd DNA. En dat wil je natuurlijk niet.

Effect?

De UV-(ultraviolette) straling is niet te zien. Dat maakt het zo gevaarlijk. Door te veel UV-straling in korte tijd ontstaat er verbranding (UVB-straling) van de huid. En op langere termijn aging, rimpels, pigmentvlekken door daglicht niet persé zon (UVA-straling). Door beiden soorten straling (UVA en UVB) kan huidkanker ontstaan.

Verschil UVA(Aging)-straling – UVB(Burning)-straling

Zonlicht bestaat voor 95% uit UVA-straling en voor 5% uit UVB-straling. Deze UV-stralingen hebben dus een verschillend effect op de huid. UVA-straling (daglicht) dringt door haar lange gevaarlijke golven dieper in de huid door dan UVB. UVC-stralen zijn het kortst en kunnen alleen de ogen beschadigen (staar, lasogen) en hebben verder geen effect op de huid. Helaas groeit het aantal huidkanker-patiënten enorm door een overdosis zonnestraling.

Wat is huidkanker precies?

Dit is de meest voorkomende kanker onder blanke mensen. Het ontstaat doordat lichaamscellen zich blijven delen. Een aanwijzing is als je huid verandert. Je ontdekt bijvoorbeeld een raar bultje, vlekje of een wrat die maar niet weggaat, een wondje of zweertje gaat niet dicht. Of een ruw plekje of onrustige moedervlek verdwijnt niet en/of verandert in grootte en kleur. Helaas zijn dus niet alle vlekken en plekjes op onze huid onschadelijk. Dat komt door UVA- en UVB-straling. Ultraviolette straling onderdrukt het imuunsysteem. Met alle gevolgen van dien.

Dus:

Ga verstandig met zonlicht om. En denk EXTRA aan je huid als de zon schijnt. Dit kan niet vaak genoeg gezegd worden. Het allerbeste is om uit de zon te blijven helaas. Maar als je toch een mooi en blijvend kleurtje wilt, zon dan met mate. Het is van het grootste belang je huid in goede conditie te houden. Ga tussen 11.00 uur en 15.00 uur sowieso in de schaduw zitten met een mooie, grote hoed op zodat ook je oren worden beschermd. Of onder een parasol. Door de UV-straling worden ogen ook beschadigd. Draag altijd een zonnebril met een goede UV-filter. En lange mouwen is ook een aanrader!

Sun Protection Factor 20 of meer?

Veel mensen gebruiken een (te) hoge factor zonnecrème op hun huid. Maar: hoe hoger de factor, hoe meer schadelijke ingrediënten. Het Lexicon van Cosmetische Ingrediënten van Marieke Schutte (ANBOS) waarschuwt: “Hogere SPF dan 20 is niet nodig, omdat de samenstelling van dit soort producten de huid kan schaden. Beter en veiliger is om 10 x per dag te smeren met SPF 20 of lager dan 1 x met een hoge SPF.” Factor 20 geeft rond de 88 – 90% bescherming. En factor 50 zo’n 95%. Niet veel meer dus.

En gebruik de 100 % natuurzuivere en biologische producten van Botanical Beauty. Blijf zo lang mogelijk gezond natuurlijk bruin. Gebruik 24 uur vóórdat je de zon in gaat een milde lichaamsscrub tijdens het douchen. Zo worden alle dode huidcellen verwijderd en kan de huid egaal bruin worden. En verzorg je huid in de zon met zonnemelk op een goed gehydrateerde huid. Denk ook aan de naverzorging van de huid. Er is een superhandige en duidelijke Botanical Beauty-folder gemaakt om mooi en gezond bruin te worden in 3 stappen. Maar in deze blog nog een keer een opsomming van het 3-stappenplan.

Sun Protection Factor 20 of meer?

Stap 1 / VERZORGEN – Multi Use Oil en Rose Water Skin Spray

Multi Use Oil voor het zonnebaden opbrengen op een schone, vochtige huid. -Met Rose Water Skin Spray trekt de Multi Use Oil beter in. -Maak de huid vochtig met een handvol water. Spuit een pompje Multi Use Oil in de hand en voeg daaraan een beetje water toe. Wrijf in de handen en masseer nu het gelaat in. De voedende, beschermende en verzorgende Multi Use Oil heeft van nature SPF factor 4.

Stap 2 / BESCHERMEN – Organic Minerals Zonnemelk SPF 20

Zonnemelk SPF 20 over de Multi Use Oil aanbrengen op de huid als bescherming tegen de zon. Smeer het goed uit. Regelmatig opnieuw aanbrengen voor blijvende bescherming. Vooral na het zwemmen, transpireren of afdrogen. Beschermt tegen UVA- en UVB-straling dankzij de natuurzuivere bestanddelen Zinkoxide en Titaandioxide. Nano-vrij, kalmeert, houdt de huid soepel en smeert goed uit. Met kokosolie, calendula en seabutter.

Stap 3 / NAZORG – Aloë Vera Gel

Aloë Vera Gel werkt perfect als after sun. Op je huid aanbrengen. Goed inwrijven. Kan naar behoefte meerdere keren per dag worden aangebracht. De pure gel is heilzaam, verkoelend en verzachtend. Heeft een hydraterende werking op de huid. Ideaal voor het herstellen van een droge, verbrande huid. Ook te gebruiken als anti-aging behandeling en face mask voor een verkoelende en verstrakkende boost voor het gezicht. Breng de gel aan op een gereinigde huid . 15 minuten laten inwerken. Haal het masker af met een warm compres.

Succes! Een kwartiertje zon per dag is eigenlijk al voldoende. In de schaduw krijg je meer dan genoeg zonlicht op je huid. Geniet van de zon, maar met mate. It’s all about balance.